duminică, 5 ianuarie 2014

Turteşte Bidonul!...

de Remus Constantin Raclau

Spune “STOP” risipei ! Opreşte transportul de aer pe banii publici!

                        “Turteşte Bidonul!...”  

Daca iubiti Romania si vreti sa progresam si noi ca tot restul lumii civilizate, preluati si distribuiti acest articol pe toate forumurile publice pe care activati: Facebook, twitter, instagram, wat's-up, etc...

 Mi-am petrecut vacanţa de vară în ţară şi am rămas foarte dezamăgit de receptivitatea conaţionalilor noştri la problema recoltării diferenţiate a deşeurilor.
    Deşi unele primării au luat această iniţiativă benefică, se pare că nu a fost însoţită de o campanie de informare şi convingere suficient de eficientă!

   În  familia noastră suntem obişnuiţi să adunăm deşeurile, ca în Italia, în mod diferenţiat: plasticele, într-un săculeţ, sticlă într-altul, şi tot la fel cu hârtia şi deşeurile metalice, în timp ce pentru deşeurile menajere (de tip resturi de mâncare, se foloseşte un săculeţ mai rezistent, cu posibilitate de a se lega la gură, pentru prevenirea răspândirii mirosurilor neplăcute. Când se umplu mergem cu săculeţii la tomberoane, în locurile ştiute şi le dăm drumul în tomberoanele colorate diferit, în funcţie de fiecare tip de deşeu. Locul în care sunt tomberoanele este bine organizat şi pe lângă faptul că pe fiecare tomberon este o etichetă pe care scrie clar, toate tipurile de deşeuri admise la interior (şi sancţiunile pentru cei care nu respectă aceste indicaţii!), mai există şi un afişier în care sunt explicate detaliat, tipurile de deşeuri, locul în care se aruncă  (culoarea tomberonului), destinaţia pe care o vor urma deşeurile, sancţiunile pentru cei surprinşi că vor "încurca borcanele", etc, deci se face şi educaţie la faţa locului, pe lângă campaniile din presă şi de la televizor...

    Sunt băcăuan, locuiesc la Perugia în Italia şi întors acasă am, constatat cu bucurie că Primăria Bacău a instalat tomberoane de tip "clopot" pentru recoltarea sticlelor şi deşeurilor de plastic. Dezamăgirea a venit atunci când, obişnuit ca în Italia, am dorit să duc deşeurile din plastic la tomberon. Când m-am apropiat am constatat cu amărăciune, că de jur împrejurul "clopotului" galben destinat deşeurilor din plastic, erau aruncate la întâmplare câteva zeci  de bidoane de plastic (pet-uri), care pe lângă aspectul estetic dezolant, împiedicau accesul până la tomberon.

    Nu m-am descurajat, mi-am făcut loc împingând cu picioarele pet-urile şi am înaintat cu săculeţul de plastic în mână până la tomberon, cu ideea "nobilă" de a-l pune înăuntru. Când să introduc săculeţul cu bidoanele de plastic înăuntru... vezi de poţi!... Gura tomberonului era atât de îngustă încât abia încăpea un pet de doi litri. De cele de apă de cinci litri sau mai mari, probabil nu este nevoie... Am rămas uimit în sens negativ! Am crezut că bidoanele din jur se datorează faptului că tomberonul este plin. Da de unde! Nu era nici pe un sfert...

    În Italia toate deşeurile se pun în săculeţi de plastic, după ce s-a scos din ele aerul. Cum adică, o să mă întrebaţi! Simplu: scoatem dopurile de la pet-uri, le aşezăm pe pardoseală şi le zdrobim cu piciorul, până iese tot aerul, după care repunem dopul pentru a preveni re-umflarea lui cu aer! Simplu şi eficient. Aş îndrăzni să spun chiar distractiv şi util, văzând că se face chiar şi un pic de "Fitness" cu această ocazie, combinat cu diferite figuri de stil de zdrobire în mod cât mai distractiv a recipienţilor!... Mulţi obişnuiesc chiar să facă “sul” bidoanele imediat după zdrobire şi abia după aceea pun dopul înapoi şi în acest caz economia de spaţiu din tomberon creşte şi implicit eficienţa transportului, care in zilele noastre este foarte scump şi In acest caz este suportat de noi toţi!

    La fel se procedează şi cu deşeurile de metal, mai ales cu dozele de aluminiu (în care au fost băuturi răcoritoare sau bere), sau cu deşeurile de hârtie sau carton. Cutiile de carton se rup "pe muchii" şi se împăturesc din aceleaşi motive. Singura chestie unde este "permis"  transportul de aer este în cazul deşeurilor de sticlă, pentru a preveni eventualele accidente datorate spargerii lor.

   Neavând această posibilitate la Bacău, am desfăcut săculeţul şi am început să introduc deşeurile de plastic făcute sul, unul câte unul în tomberon. La un moment dat unul dintre vecini m-a întrebat amuzat de ce fac asta şi când i-am povestit cum e "afară", mi-a replicat: "Asta e posibil, poate "la voi afară"!... La noi, nu se poate!" Şi când i-am explicat că depinde de fiecare dintre noi, a dat din mâna a lehamite!... Şi chiar nu mă aşteptam la asta de la o persoană în vârstă ca dumnealui! Şi ne mai plângem că o ducem rău! Că sunt impozitele prea mari! Că...,...,...!... Şi în afară de a ne plânge, noi, ce facem?

    Propun pe această cale o campanie on-line de sensibilizare şi informare a opiniei publice în privinţa recoltării corecte a deşeurilor din gospodărie şi a primăriilor pentru utilizarea corectă a acestei resurse. De asemenea primăriile vor trebui să fie obligate, in primul rând să folosească tomberoane cu "gura" suficient de largă incât să incapă o pungă plină cu bidoane turtite, şi apoi să facă o campanie publicitară şi de informare a cetăţenilor despre modul corect de depunere a deşeurilor, pe deoparte şi pe alta parte, de a lua hotărâri în consiliile locale de a avertiza şi în caz de repetitivitate chiar de a pedepsi pe cei care nu respectă ambientul, bugetul şi viitorul copiilor noştri!
   

* Puteți prelua și transmite textul de față cu rugămintea de a preciza sursa și autorul. Vă mulțumesc pentru interes și înțelegere! Cu stimă - Remus Constantin Raclău * Dacă vreți să fiți informat în timp util atunci când apar postări noi pe acest blog, completați adresa dvs de e-mail în dreapta sus, în ferestruica ”Urmărește prin e-mail” și apoi dați click pe ”Submit”. Nimeni nu va vedea adresa dvs, ea fiind utilă doar robotului de pe Blogger, care va trimite automat o înștiințare pe adresa dvs de e-mail ori de câte ori apar postări noi. - Dacă credeți că merită, recomandați această lectură și prietenilor dumneavoastră, după binecunoscutul model: "CITEŞTE şi DĂ-L MAI DEPARTE"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu