vineri, 14 octombrie 2011

Întâmplare reală din România anului 2002

...când încă mai eram în ţară...
În Bacău la intersecţia a două şosele naţionale care fac legătura cu două importante oraşe din două judeţe vecine, îşi avea sediul şi depozitul angro’ unul dintre prietenii mei. Într-o zi stătea în fața depozitului, rezemat de stâlpul de la marginea străzii, fumând o ţigară. La un moment dat opreşte lângă el “Dacia” albă a Gărzii de Finanţe cu doi comisari înăuntru (ca de obicei) şi cel de pe scaunul din dreapta i se adresează prin geamul deschis prietenului:
-          ” Gică! Intră repede în depozit şi ieși cu cinci milioane!...”
-          ” Pentru ce?” întrebă indiscret amicul. Și replica a venit prompt și pe ton tăios:
-          ” Bă, ești prost? Chiar vrei să mă dau jos și să-ți arăt de ce?
Amicul, bănuind că nu-i a bună să te pui cu” Garda”, s-a executat docil, întocmai și la timp. Numai că atunci când s-a întors cu banii (comisarii îl aşteptau în drum cu avariile puse și repet, fără să coboare!), a avut şi el o pretenţie:
-          ” Auzi, şefu’, da’ dacă tot am cotizat, fă-mi şi mie o chitanţă ca să am o dovadă c-aţi trecut pe aici în caz că mai trece vreun coleg de-al dumneavoastră!
-          “I-auzi-l mă şi pe asta! Parcă-i speriat de bombe! Bine, mă! Colega, fă-i un verbal şi o chitanţă de 200.000.”
-          “Păi şi ce să-i scriu de 200.000?”
-          “Scrie şi tu că am găsit o etichetă căzută în raft şi neafișată regulamentar!...”

    Ceea ce am eu personal de reproşat politicienilor din România, tuturor, fără deosebire de vârstă, sex, naţionalitate, sau partid (era să scriu doctrină, dar m-am abţinut să scriu SF-uri...), este că toate numirile de persoane cu funcţii de control în organele de stat, s-au făcut exclusiv pe criteriul de disponibilitate şi abilitate de a recolta șpaga din teritoriu şi de a o vărsa şefului ierarhic superior, după ce şi-au oprit şi ei cota. Şi acesta idem, la rândul său, până ce șpaga ajunge la autoritatea maximă din domeniul respectiv, care varsă la rândul său în mod conştiincios cota la partid. Că altfel riscă nu numai să-şi piardă postul, ci şi locul eligibil de pe lista partidului la următoarele alegeri.
   Cine nu plăteşte este eliminat din sistem (lichidat din punct de vedere economic şi comercial)!
    În acest fel au făcut o selecţie artificială a firmelor care au rămas pe piaţă. În loc să rămână cei mai competenţi, mai corecţi şi mai competitivi, au rămas cei mai docili. Aceştia beneficiind de protecţie, au procedat la un adevărat jaf la adresa bugetului naţional. Asta pe deoparte. Pe de altă parte, cei care plătesc au pretenţia să fie protejaţi şi din punct de vedere competitiv, prin eliminarea concurenţilor care cotizează mai puţin sau deloc. Gând la gând cu bucurie! Organele s-au “autosesizat şi au luat măsurile ce se impuneau, de urgenţă...
Aşa ca să nu ne mirăm că avem pe piaţă firme care odată cu intrarea în comunitatea europeană, pică precum muştele în fața concurenţilor europeni. Acestora este ceva mai dificil să li se ceară ceva, fără să iasă cu scandal internaţional!
    Concluzia este tristă: politicienii noştri ne-au tăiat de două ori aceeaşi cracă de sub fund: Nici bani la buget! Nici firme care să fie în stare să-i aducă!
Şi n-avem bani de salarii la bugetari, n-avem bani de pensii, de şomaj, de medicamente...


P.S.

Daca credeti ca merita, recomandati aceasta lectura si prietenilor dumneavoastra, dupa binecunoscutul model: "CITESTE si DA-L MAI DEPARTE"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu