de Remus Constantin Raclău
Încă din antichitate umblă o vorbă care ne avertizează că "nimeni nu-i profet în ţara lui"!
Încă din antichitate umblă o vorbă care ne avertizează că "nimeni nu-i profet în ţara lui"!
Şi e foarte
posibil să fie adevărat pentru că, nu ştiu cum se face, dar chiar şi la acest
subiect noi românii, care suntem ca de obicei ”mai catolici decât Papa”, am
reuşit performanţa unică de a transfera aceasta zicală, din sfera teoriei
socio-umane, în domeniul practic economico-material, conferind acestui proverb
dimensiuni nebănuite: ni se pare mereu că mărul din curtea vecinului este mai
mare, mai copt şi mai gustos, că vacile din grajdul lui sunt mai grase, că
porumbul de pe tarlaua lui este mai înalt şi cu ştiuleţii mai plini de boabe,
că maşina din garaju-i e mai mare şi mai 4x4 decât a mea şi neapărat are şi
nevasta mai tânără şi mai frumoasă şi asta numai ca să ne facă nouă în ciudă...
Şi cred că
n-o să surprind pe multă lume, dacă o să afirm că, la urma urmei, credinţa asta intimă conform căreia ni se cuvine tot ceea ce-i mai bun, din toate câte sunt, nu-i tocmai un lucru rău! Pentru că tocmai dorinţa asta
nestăvilită de mai bun şi de mai bine este dovada vie a neastâmpărului minţii
umane, a credinţei intime că se poate şi mai bine şi mai mult, a încrederii în
forţele proprii care ne demonstrează că avem disponibilităţi fizice şi
intelectuale de a face mai bine şi de a avea mai mult, calităţi care odată conştientizate ne fac să acţionăm constant
şi intens în mod activ şi creativ în direcţia realizării viselor şi a dorinţelor noastre, atitudine fără de care nu se poate vorbi despre progresul omenirii.
Cu o condiţie, însă: toate acestea să nu fie
izvorâte din invidie pasivă, ci din conştientizarea faptului că propriile
limite pot fi mereu depăşite în sus, prin aplicarea în practică cu ambiţie şi
perseverenţă, a propriilor cunoştinţe şi a propriei experienţe, în paralel cu raportarea la un sistem corect de valori etice şi morale, elemente fără de care noţiunea de
merit nu prea se poate defini .
E un aspect
care merită a fi detaliat şi analizat sub toate formele sale. Nu de alta dar tot
stând cu ochii prin grădina şi pe curtea altuia şi tot admirându-i pe străini am ajuns să nu
mai acordăm importanţa cuvenită oamenilor din curtea noastră şi rezultatelor obţinute de aceştia, am ajuns să nu ne mai apreciem propriile
valori umane şi materiale şi să tânjim mereu după lucruri aduse de aiurea.
Aşa se şi
explică faptul că noi, românii, suntem singurul neam din lume care nu
recunoaştem un “înţelept al satului”. Si asta de bună seamă, pentru că în
niciun sat de pe la noi, nu există DOAR un înţelept, ci mult mai mulţi; şi cum
nu se reuşeşte să se individualizeze unul singur “mai cu moţ” s-a hotărât de
comun acord să se împartă în mod colectiv această onoare şi astfel a apărut în
fiecare sat “Sfatul Înţelepţilor”.
Şi tot de
aici ni se trage şi bancul care spune că în iad s-a hotărât ca oamenii din
fiecare neam să fie fierţi în cazane de smoală diferite şi să se pună paznici
la fiecare, pentru ca nu cumva să se sustragă vreounul de la veşnica pedeapsă.
Şi la fiecare neam erau câte doi-trei paznici, cu bâte grele de fag, care
gâfâiau din greu având de treabă non stop cu doritorii de libertate. Numai la
noi nu era nici un paznic şi când Scaraoţchi a venit în inspecţie şi a întrebat
cum de se poate una ca asta, i s-a explicat că nu e nevoie: la români, cum
încearcă unul să salte capul pentru o tentativă de evadare, cum îl trag toţi
ceilalţi în jos, la loc…
Una caldă,
una rece, nu?
Adevărul adevărat e că noi, românii avem o problemă în a ne recunoaște și a ne recompensa la justa lor valoare, propriile valori. Gândiți-vă numai la faptul că majoritatea marilor noștri inventatori, oameni de spirit și de cultură, au fost constrânși de ”realitățile” autohtone să emigreze pentru a se putea afirma. Dacă ar fi rămas în țară,ar fi intrat în arhicunoscutul vârtej măcinător de nervi și de speranțe care toacă mărunt-mărunt, până la anihilare, orice inițiativă creatoare, doar pentru că cei ajunși cu complicitatea noastră în fruntea țării, nu sunt niciodată la înălțimea spiritului creator al fiilor acestui neam binecuvântat cu o nesecată inteligență.
Adevărul adevărat e că noi, românii avem o problemă în a ne recunoaște și a ne recompensa la justa lor valoare, propriile valori. Gândiți-vă numai la faptul că majoritatea marilor noștri inventatori, oameni de spirit și de cultură, au fost constrânși de ”realitățile” autohtone să emigreze pentru a se putea afirma. Dacă ar fi rămas în țară,ar fi intrat în arhicunoscutul vârtej măcinător de nervi și de speranțe care toacă mărunt-mărunt, până la anihilare, orice inițiativă creatoare, doar pentru că cei ajunși cu complicitatea noastră în fruntea țării, nu sunt niciodată la înălțimea spiritului creator al fiilor acestui neam binecuvântat cu o nesecată inteligență.
Aşa se explică
şi faptul că am ajuns, din curiozitate le început şi din obişnuinţă mai pe
urmă, să supraapreciem tot ceea ce vine de afară doar pentru că e greu "de
procurat", neglijând şi uneori, chiar tratând cu dispreţ tot ceea ce vine
de la noi şi de la ai noştri şi din păcate, deseori chiar unicităţi care ţin
de specificul nostru naţional, doar pentru că ne este "prea
cunoscut", "prea la îndemână" şi "prea le are toată
lumea" de pe la noi ...
Şi precum
în legende, atât admiraţia noastră faţă de "unicităţile altora", cât
şi nepreţuirea "unicităţilor noastre", s-ar putea să aibă
"un sâmbure de adevăr", acesta ar consta tocmai în conştientizarea
faptului că avem tendinţa de a trata lucrul şi lucrurile cu o anumită
lejeritate şi cu o anumită superficialitate, ceea ce are drept consecinţă
faptul că de multe ori nu prea ne facem treaba aşa cum ar trebui şi că nici nu
prea avem răbdarea de a o duce mereu până la capăt. Dar de la un sâmbure de adevăr şi până la
imensul extaz în care cădem pe spate ori de câte ori ne găsim în faţa oricărui
"mizilic" frumos ambalat (doar fiindcă e venit de dincolo de graniţe) parcă e totuşi o distanţă prea mare.
Şi să nu
credeţi că acest apetit nesăbuit al nostru pentru tot ceea ce ne vine din afară
a rămas neobservat de către cei interesaţi. Poate că dacă am fi fost ceva mai
subtili şi dacă le-am fi admirat realizările cu ceva mai multă discreţie, nu
le-am mai fi dat apă la moară străinilor pentru a profita (din plin) de acest
defect al nostru. Şi cum străinii nu-s proşti şi nici prea duşi pe la
biserici, au început să ne ia ochii (şi încă cum), cu fel de fel de nimicuri
ambalate în hârtii care mai de care mai poleite şi mai frumos colorate,
vânzându-ni-le ca pe nişte savanterii de mare preţ, tratându-ne ca pe nişte
papagali, întocmai precum pe vremuri conchistadorii lui Cortez şi Montezuma îi
tratau pe înapoiaţii băştinaşi amerindieni, când le vindeau sticlă colorată, pe
cocoşei din aur masiv.
Şi dacă am
fi "avut boală" doar la nimicurile materiale ale străinilor, poate că
ar mai fi fost cum ar fi fost. Dar de o bună bucată de vreme,
"geambaşii" de meserie de peste hotare au început să-şi ambaleze
frumos şi ne prezinte cu emfază, foarte aburitor şi foarte convingător chiar şi
unele idei - de nimic pentru noi , dar numai bune pentru ei - cu care vor
neapărat să ne procopsească. Idei pe care, din servilism, din inconştienţă, din
lipsă de informaţii, din snobism sau din curiozitate, din ospitalitatea cu care
ne-am obişnuit să-i întâmpinăm pe musafiri şi de ce să nu recunoaştem - de cele
mai multe ori - din prostie, le adoptăm adesea aşa cum sunt, sau aşa cum se
folosesc ele în ţara de origine, uitând de fireasca necesitate de a le adapta
la condiţiile şi realităţile din ţara noastră, la firea românului şi la
specificul tradiţiilor româneşti.
Şi uite-aşa
am ajuns noi, locuitori ai acestor meleaguri de câteva mii de ani bune, să ne
lăsăm deoparte propriile valori - tradiţii, experienţe şi cultura, pentru a
adopta fel de fel de sărbători, de apucături şi chiar unele forme de
organizare, tratându-le ca pe o nouă
modă. Şi uite-aşa am ajuns noi - cândva oameni de omenie - să ne tratăm cu
dispreţ vecinii ori să-i invidiem, să-i luăm în băşcălie, să nu ne mai băgăm în
seamă unii pe alţii, să nu ne mai sfătuim între noi, să ne refuzăm unul altuia
ajutorul, să ne pierdem respectul, compătimirea şi buna înţelegere unii faţă de
ceilalţi şi ceea ce-i mai grav, să ne pierdem conştiinţa de apartenenţă la o
anumită comunitate, la obştea satului, la regiunile istorice, la neamul
românesc.
Şi ca
urmare a admiraţiei provocate de satisfacerea curiozităţii noastre faţă de
obiceiurile străinilor, am ajuns să fim vulnerabili la manipulările lor şi mult
mai sensibili la sugestiile lor decât la cele ale vecinilor noştri de casă.
Vecinii noştri pe care-i cunoaştem de-o viaţă, dar de care ne-am cam plictisit,
tocmai pentru că au devenit predictibili; îi cunoaştem atât de bine, încât
orice-ar face ei, nu mai reprezintă nici o noutate pentru noi, nu ne mai
provoacă nici un fel de curiozitate. Pentru noi, vecinul de lângă casă ne este
ca o carte deschisă: îi ştim trecutul îi cunoaştem prezentul şi îi putem
anticipa viitorul.
Acesta este
primul lucru care ar trebui remediat de urgenţă. Ar trebui să ne punem
întrebarea: "Ştim noi care sunt gândurile adevărate cu care vine acest
străin care ne vorbeşte? Care sunt interesele lui? Care este scopul sfaturilor
lui? Sunt ele cu adevărat sincere? Ce se ascunde sub masca amabilităţii
sale? Pentru că trebuie să ne fie foarte
clar: atâta timp cât trăim într-o lume în care unica raţiune care face ca
lucrurile să se mişte este interesul financiar, profitul şi banul, am îndoieli
că ar veni cineva de aiurea să ne facă nouă treaba, să ne uşureze munca şi să
ne facă pe noi să ne simţim mai bine, doar aşa ... de-amorul artei, animat
numai şi numai de altruism, de iubire de semeni şi de bunătate sufletească!
Astfel, din
lipsă de încredere în propriile cunoştinţe şi în propriile capacităţi, am
început uşor-uşor să-i delegăm - contra cost, desigur - pe străini, să ne facă ei totul: pe americani
să ne facă şosele, pe francezi să ne facă maşini, pe indieni oţelul şi pe ruşi
- aluminiul (nouă, care i-am învăţat metalurgia pe romani) şi câte şi mai câte.
Ba până şi pâinea a ajuns să ne-o facă turcii...
Şi tot
astfel au ajuns austriecii să ne exploateze petrolul - nouă care am deschis
prima exploatare modernă de petrol din lume, românii fiind primii din lume care
au construit şi pus în funcţiune o sondă de petrol, pe undeva lângă Moineşti.
Şi după ce la Râfov lângă Ploieşti, fraţii Mehedinţeanu au deschis prima
rafinărie de petrol din lume, s-a ajuns ca astăzi rafinăriile să ne fie toate
conduse şi exploatate de către străini. Şi ceea ce părea de neconceput acum
vreo câţiva ani, şi este şi acum - dar nu şi pentru conducătorii noştri -
"am intrat în Europa" pentru a mânca roşii din Spania, salată din
Italia, pepeni din Turcia, cartofi din Polonia, lapte din Ungaria şi brânză din
Franţa... Fără ca niciunul dintre aceştia să mănânce produse româneşti. Ba nici
apa de la robinet nu ne mai place, de am ajuns să bem apă de pe unde s-o găsi
ea mai profitabilă pentru cine-o vinde ...
Acuma, ce
să zic? Cu apa chiar avem o problemă! Cum dracu' se putea aduce - cu toată
"starea de înapoiere economică şi tehnologică" de pe vremea mult
hulitului "odios" şi a "sinistrei" sale soţii - apă bună,
limpede, curată şi sănătoasă în casa fiecărui cetăţean de la bloc, iar azi, după douăzeci şi cinci de ani de
contact cu "lumea civilizată" şi "avansată", să fim constrânşi
să apelăm la apa de la supermarket, din cauza lipsei de potabilitate a apei de
la robinet ???!!!...
Cum de s-a
ajuns la una ca asta?
Simplu: în
primul rând prin promovarea deşănţată şi protejarea cu prioritate absolută a
intereselor străine, care le lasă fără umbră de speranţă pe cele autohtone.
Cine face asta? Întrebare retorică şi prostească care îşi găseşte răspunsul de
mii de ori pe zi, chiar sub privirile noastre îngăduitoare şi paralizate de
neputinţă - sunt tocmai cei pe care îi legitimăm periodic să ne otrăvească
zilnic existenţa. Cu alte cuvinte - "ne-o facem noi cu mâna noastră"
- dar ca să fim sinceri până la capăt, e drept că mai suntem şi
"ajutaţi" să o facem...
La televizor (dacă cumva nu suntem în stare şi
singuri) suntem învăţaţi zilnic, pas cu pas,
cum să ne certăm şi cum să găsim nodul din papura neamului nostru; cum să-i
facem zile fripte vecinului, cum să-l invidiem şi cum să băgăm zâzanie între
prietenii lui; ne învaţă cu mult spor cum să bârfim în mod eficient, ce şi la
cine să invidiem şi mai ales, cum să facem să fim mai cu moţ... Televizorul, ca
şi internetul dealtfel, sunt mijloace foarte eficiente şi rapide de comunicare
în masă, sunt surse inepuizabile de informaţii, cu o singură condiţie: să fie
folosite cu bună credinţă de către emitenţi şi cu inteligenţă de către
receptori. Altfel... Sunt arme deosebit de eficiente de manipulare în masă, de
îndoctrinare şi înveninare, surse prin care suntem conduşi încet dar sigur şi
pe nesimţite către ruperea de lume, însingurare, paranoia şi izolare. Suntem
"învăţaţi" despre cât suntem de deosebiţi unii de ceilalţi, cât
suntem de unici şi despre cât sunt de vinovaţi cei din jurul nostru de starea
de ne-bine în care ne aflăm; ni se repetă până la obsesie că fiecare dintre noi
e "cel mai cel" şi că toţi ceilalţi ne vor doar răul - c-aşa-i în
lumea asta dură a concurenţei !... Ni se sugerează că oamenii sunt răi şi că nu
merită ca să ni-i facem prieteni - că oricum va sosi o clipă când ne vor trăda,
înşela sau fura sau ... Ni se induce cu picătura chinezească ideea veninoasă ca
noţiunea de neam nu există şi că nu trebuie să mai sperăm în ajutorul celor din
jurul nostru, că nu va veni niciodată, pentru că nimeni nu are INTERES să ni-l
ofere... Că suntem doar nişte simple unicităţi, nişte neajutorate individualităţi
- simpli indivizi în voia sorţii. Oare de ce?...
Nu cumva
pentru ca "individul" singuratic, fără prieteni şi fără neam, să nu
aibă cu cine să se sfătuiască, să nu aibă cu cine să se unească? Individul izolat
de semenii săi, este simplu de înşelat şi de înfrânt. Chiar dacă ţipă, nimeni
nu-l aude: cui îi pasă de el!... Indivizii nu rezonează, nu simt, nu
compătimesc. Individului îi este teamă de ceilalţi indivizi pentru că a văzut
el la televizor şi a auzit el cu urechile sale, cât sunt de invidioşi şi de
certăreţi ceilalţi indivizi şi n-ar vrea să aibă de a face cu ei şi că e mai
bine să ne vedem fiecare de treburile noastre. Să nu ne băgăm nasul unde nu ne
fierbe oala... A suferit vecinul un abuz... Să-l ia dracu'! De ce să sar eu în
ajutorul lui? Ce-mi pasă mie de el! Un "invidios" mai puţin pe
lume... Încă un "concurent" eliminat!
Dar dacă un
"mâine", "mă ia
dracu" şi pe mine?... Cine va mai sări în ajutorul meu? Al meu şi al celorlalţi
mei?
Şi iar vin
şi mă-ntreb: "Cum de s-a ajuns la una ca asta?"
În plus
faţă de cele arătate mai sus, situaţia de faţă ni se datorează (din nou) tot
nouă - prin subevaluarea propriilor capacităţi, din dispreţ şi din
desconsiderare faţă de aproapele nostru, uitând că la nevoie, în caz de necaz
... de-un incendiu (Doamne - Fereşte!), n-o să ne sară în ajutor nici italianul,
nici francezul, nici rusul şi nici turcul să ne stingă casă, ci tocmai vecinul
de alături, acel vecin hulit şi dispreţuit de la care noi refuzăm să cumpărăm
brânza, laptele sau legumele, de frică să nu cumva să se îmbogăţească. Şi asta
din munca lui... Şi poate că nici acesta nu sare să stingă focul din dragoste
neţărmurită faţă de vecinul cu care nici măcar nu se mai salută de când şi-a
făcut solar, ci dintr-un motiv foarte simplu - suntem în aceeaşi oală cu
dânsul: dacă focul se extinde, îi ia foc şi casa lui! Şi-atunci stau şi
mă-ntreb: cam cât de mare ar trebui să fie focul ca să ajungă până pe la turci, ca să-I determine
şi pe aceştia a ne sări în ajutor...
Şi
uite-aşa, ne mai având clienţi, nici măcar printre cei apropiaţi, a ajuns
vecinul nostru să plece în străinătate, să culeagă acolo căpşuni, pe care
patronul lui le ambalează frumos şi mi le trimită mie, acasă în România, ca să
le cumpăr de la supermarket. Că nu le puteam cumpăra direct din grădina lui ca
să-l ajut să rămână şi el acasă ( A!... Am uitat să vă spun că vecinul are şi
pământ şi grădină...).
Şi
uite-aşa, de ciudă că nu cumpăr produse agricole de la el, vecinul a început să
nu mai cumpere nici el carne de la mine - că eu cresc animale, şi purcei şi viţei
şi păsări de tot felul... Şi uite-aşa am ajuns ca nici eu să nu mai am clienţi,
să nu mai am cui vinde, şi în consecinţă să nu mai am bani de furaje şi de
nutreţ… Şi uite-aşa am ajuns să fiu şi eu la rândul meu nevoit să plec afară,
să-mi câştig altundeva existenţa pentru mine şi familia mea.
Şi culmea: prin
ironia sorţii, am ajuns din nou vecin, cu vecinul meu din ţară: el lucrează la
câmp şi eu la grajduri. Şi tot prin ironia sorţii, consumăm şi unul şi altul
produse, unul de la celălalt: eu fructe, legume şi zarzavaturi de la el, iar el
carne şi produse lactate de la mine; numai că el le cumpără de la patronul meu
şi eu de la patronul lui. Eu nu mă îmbogăţesc, căci deşi muncesc mai mult decât
în ţară, câştigul e al patronului meu; el nu se îmbogăţeşte căci, deşi munceşte
mai mult decât în ţară, câştigul e al patronului său.
Dar măcar soarta ne-a mulţumit şi satisfăcut
"sufleteşte" pe amândoi: eu, că nu s-a îmbogăţit el, iar el că nu
m-am îmbogăţit eu; eu, că el e singur în străinătate şi cine ştie cum şi cu
cine şi-or face de cap nevastă-sa şi cu copchiii lui pe-acasă, el, că eu sunt
singur în străinătate şi că cine ştie cum şi cu cine şi-or face de cap
nevastă-mea şi cu copchiii mei pe-acasă ... Şi amândoi simultan, că produsele
făcute de noi în străinătate ajung în România, frumos ambalate, şi că le
consumă nu doar familiile noastre,
mulţumite că mănâncă în România produse "străineşti", cu bani trimişi
de noi de “afară”, dar şi toţi ceilalţi foşti vecini ai noştri, fiecare de pe
unde or mai fi acuma...
Mă gândeam
la un moment dat: "Băi frate! Ia hai, dom'le să vedem unde-i hiba, să
studiem un pic problema şi să încercăm să dregem busuiocul !" Şi-am
început să casc ochii...
M-am uitat
foarte atent şi am constatat că laptele lor se mulge tot de la ţâţa vacii,
exact ca pe la noi, şi s-a uitat şi vecinul atent şi a văzut cu ochii lui cum
seminţele băgate în pământ şi acoperite, răsar exact la fel ca şi la noi, cu
aceleaşi nevoi de a fi udate şi săpate la timp, şi că ajung în hambar tot după
ce se recoltează mai întâi. Şi eu şi el am văzut că nu-i nici o minune în
occident: numai ceva mai multă ordine, mai multă seriozitate, mai mult respect,
mai multă disciplină, mai multă muncă şi mai puţină invidie, că nu prea le mai
rămâne timp şi pentru asta...
Am ajuns
amândoi la concluzia că unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le
facem, atunci când ne-o veni mintea la cap şi ne-om decide să ne întoarcem
ACASĂ, va fi acela de a ne recâştiga încrederea şi respectul faţă de sine şi
apoi unul faţă de celălalt.
Am hotărât
că atunci când ne-om întoarce, ne vom striga la poartă, aşa ca între buni vecini,
că ne vom chema din când în când la câte-o cană cu vin, la o sarma, la un mic
sau o gogoaşă, că ne vom întreba de sănătate unul pe celălalt, de copiii şi de
părinţi, de legumele din grădină şi de animalele din grajd, că ne-om sfătui şi
ne-om ajuta, aşa cum am văzut c-o fac străinii între ei, la casa lor... Ba
chiar o să vorbesc şi cu nevastă-mea ca să-i spun să înceteze de a o mai bârfi
pe nevastă-sa şi că ar fi mult mai util şi mai înţelept să o întrebe despre ce
fel de mâncăruri mai găteşte, despre cum şi-a crescut copiii, de cum se pun
murăturile şi despre cum se scot petele de pe haine în mod tradiţional şi
despre toate treburile muiereşti pe care trebuie să le cunoască o bună
gospodină...
Am hotărât
că vom ieşi împreună la un joc de table, pe-un ţol, pe malul şanţului, sau pe
balcon, că o să punem faţa pe masa din odaie sau din sufragerie şi c-o s-o
punem împreună de o şeptică, de un remy sau chiar de-un popa-prostu' că-i mai
vesel... Că ne vom închide televizoarele - că oricum le cam ştim pe de rost tot
repertoriul - şi că vom sta mai mult împreună, faţă în faţă - la distracţie -
şi umăr lângă umăr - la muncă!...
Da!... Cred
că soluţia se regăseşte în redescoperirea virtuţilor socializării, în
redescoperirea respectului faţă de aproapele nostru, a bunului simţ şi a
compătimirii - suntem părtaşi egali la tot ceea ce ni se întâmplă, mai devreme
sau mai târziu, nouă tuturor...
Cum să
socializăm? Bună întrebare, ... că nimeni nu te-nvaţă asta în zilele noastre!...
Am putea
începe prin a ne cunoaşte mai bine vecinul de alături. Şi nu vorbesc de cei
care locuiesc la ţară, că acolo acest lucru se cunoaşte deja. În comunităţile
mici, închise, toată lumea cunoaşte pe toată lumea, de generaţii întregi şi
fiecare ştie cam la ce se poate aştepta, de la celălalt... Vorbesc de vecinul
nostru de apartament. Întrebaţi-l cum merg treburile la serviciu, dacă e
mulţumit de cum îi merg copii la şcoală, de cum trăieşte, dacă e mulţumit de
medic, de primar, de străzi, de câte şi mai câte şi încercaţi amândoi să vedeţi
ce s-ar putea face ca să o ducem mai bine cu toţii.
Oricum
vecinul nostru o să fie cu siguranţă mult mai sincer şi mult mai onest cu noi
decât "televizorul". Spre deosebire de cei care ne tot dau
"sfaturi practice" din dosul ecranului, de la distanţă, cu vecinul ne
vedem în fiecare zi şi nu cred că i-ar plăcea să ne dea vreun motiv care să ne
facă să ne uităm din nou chiorâş la el... Copiii lui se joacă cu copiii noştri
şi nu cred că ar fi corect să-i facem să se certe din cauza noastră, a
adulţilor. Îl voi obliga moral să fie respectuos, deschis, sincer şi amabil cu
mine, făcând eu primul pas şi fiind eu primul cel respectuos, deschis, sincer
şi amabil cu el. Şi dacă voi greşi faţă de el (se poate întâmpla - nu vă
speriaţi - suntem doar oameni şi deci supuşi greşelii - şi-atunci e normal să
tratăm greşeala ca pe ceva normal şi firesc), voi avea bunul simţ să-mi cer
iertare de la el, sincer şi deschis, cu bărbăţie şi cu demnitate, aşa cum e
normal şi firesc.
Şi cui e
mai important şi mai util să dăm crezare? Vecinului, sau unuia pe care îl vedem
la faţă doar o dată la patru ani, cu ocazia campaniilor electorale atunci când
vine să ne ceară votul şi pe care, experienţa ne demonstrează, că nu-l vom mai
vedea decât peste alţi patru ani, şi-atunci tot în campania de promisiuni şi
cerşetorie de voturi? Şi mai ales cum
putem să avem încredere în cineva pe care nu l-am văzut în viaţa noastră şi pe
care nu se ştie dacă-l vom mai vedea vreodată, doar pentru unicul merit de a ne
fi recomandat de super-deştepţii şi de atotştiutorii de la televizor? Ce
sfaturi utile poate să ne dea unul care citeşte replici scrise de alţii? Ce fel
de sfaturi ne poate da unul care nici măcar nu-şi închipuie cum trăim noi în
realitate, cu ce resurse şi prin ce mijloace? Oare cine e mai posibil să-mi
ştie mie necazul şi nevoile: VIP-ul
(creat în mod artificial) de la televizor - căruia nu-i ajungi la nas nici cu
prăjina - sau vecinul meu, care mă cunoaşte de o viaţă şi cu care mă văd în
fiecare zi de nenumărate ori . Ale cui sfaturi ar putea fi mai realiste şi mai
ales, mai sincere?
Iar
dimineaţa, nu mai scoateţi amândoi maşinile din garaj: faceţi cu rândul şi
duceţi-vă unul pe altul împreună la serviciu. Astfel, împuşcaţi doi iepuri
deodată: în timp ce mai "puneţi ţara la cale", veţi avea ocazia de a
vă întări şi mai mult prietenia, făcând şi economie la bani, la timp şi la benzină...
Ajutaţi-vă
între voi! Vorbiţi! Comunicaţi! Cunoaşteţi-vă! Schimbaţi impresii şi
experienţe. Cereţi-vă sfaturi şi daţi-vă soluţii din propriile experienţe!
Ajutaţi-vă
vecinul şi cumpăraţi de la el ceea ce el are de prisos, iar vouă vă este lipsă.
Chemaţi-l atunci când aveţi nevoie de ajutor la treabă, dacă el se pricepe la
treaba de care aveţi nevoie. Şi plătiţi-l pe el, cinstit, ca şi cum aţi plăti
la o firmă. Plătiţi un prieten bun şi vă veţi asigura un potenţial ajutor la o
următoare potenţială nevoie!
Încercaţi
mereu să găsiţi soluţiile pentru
rezolvarea problemelor pe care le întâmpinaţi, mai întâi în jurul vostru şi
abia după aceea apelând la alţii. Dacă vecinul nu se pricepe fiţi sigur măcar
de faptul că acesta cunoaşte pe cineva care se pricepe.
E suficient să vorbiţi şi să căutaţi mai întâi
în curtea voastră tot ceea ce aveţi nevoie. Şi mă refer la curtea noastră cea
mare - România. Să ne mâncăm fructele, legumele şi cerealele noastre, carnea
noastră, laptele şi brânza noastră, pâinea şi mămăliga noastră cea de toate
zilele - cu toată încrederea şi fără nici un pericol (că tot se zice că nu
explodează niciodată) şi să ne bem noi vinurile, rachiurile, berea şi ţuica
noastră, apa noastră minerală, sucurile şi răcoritoarele noastre, să ne facem
noi singuri dulciurile şi toate cele de trebuinţă, pentru un trai bun şi
îndestulător.
Timp de
câteva milenii românul a demonstrat că ştie şi poate să-şi producă singur în
gospodăria sau în mica sa comunitate rurală, toate cele de care are trebuinţă,
prin metode tradiţionale, uneori empirice - dar eficiente, având garanţia
rezultatelor rezistente în timp. Astăzi cu toate aceste tehnologii moderne la
îndemână, ar trebui cu atât mai mult să ne descurcăm de unii singuri şi să
reuşim să ne producem toate cele trebuincioase, în micile comunităţi din care
facem parte.
Să ne
depunem banii în băncile noastre, cele puţine care-au mai rămas cu capital de
stat sau cel puţin integral românesc; să împrumutăm tot de la ele dar numai
atunci când va fi absolut necesar şi ca ultimă alternativă; să ne cumpărăm
hainele de la croitoria din colţ, sau de la magazinul făbricuţei de confecţii
de la marginea oraşului nostru; să cumpărăm roşiile ţăranului pe care-l
cunoaştem (şi pe care-l ştim că-şi îngraşă terenul în mod natural şi
tradiţional cu bălegar de grajd - din cele mai vechi timpuri) - şi nu bilele
roşii de cauciuc aduse cu cheltuieli mari de transport tocmai din Turcia -
îngrăşate ele însele cu chimicale şi hormoni de creştere, cu coaja tare ca
nailonul; să cumpărăm pui şi ouă de la vecinii părinţilor noştri de la ţară,
pui sănătoşi crescuţi cu iarbă şi boabe de cereale naturale, nemodificate
genetic, şi ne injectate cu saramura care să tragă la cântar şi care ne
conservă încă de vii...
Pe vremea
lui Ceauşescu ne-am demonstrat singuri că avem în ţară tot ceea ce ne trebuie
pentru a ne descurca onorabil şi îndestulător. Şi ăla n-avea prea multă carte.
Azi, cu toţi copiii deştepţi pe care-i avem şi pe care i-am crescut, educat şi
şcolit la şcoli înalte şi sub ochii noştri, cu toată tehnologia acumulată între
timp şi la care avem acces deplin şi nelimitat, ar trebui cu atât mai mult să
reuşim să ne descurcăm, cu şi din, resursele proprii.
Nu-i credem
pe "profeţii" noştri – şi care cel puţin sunt gratis?... Ok! Ne
merităm soarta! Dar în cazul ăsta, măcar să fim căpoşi până la capăt şi să nu-i
mai credem, nici pe "profeţii" LOR - care numai gratis nu sunt...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu