marți, 4 octombrie 2016

Bunul simţ al greşelii (şi normalitatea imperfecţiunii)

de Remus Constantin Raclău

     Există din păcate anumite specimene de oameni, complet lipsiţi de scrupule, care atunci când sunt prinşi în flagrant delict de nesimţire, se scuză făţarnic acuzând faptul că n-ar fi ei unicii care au căzut în acel păcat (patimă, lipsă de delicateţe, neglijenţă, minciună, înşelătorie, obrăznicie, hoţie, perfidie, golăneală, etc...) ca si cum comiterea unui act de nesimţire, daca nu e original ci e copiat de la alţii, ar deveni automat un fapt acceptabil sau licit, prin vechime sau repetitie...
Am minţit! Ei şi ce dac-am minţit? 
Am furat! Ei şi ce dac-am furat? 
Am înşelat, curvărit, tâlhărit, jignit ... Ei, şi? Ce-i cu asta?...
Ce, sunt eu cumva, singurul om din lumea asta care a minţit (înşelat, furat, curvărit, tâlhărit, jignit, ...) ? Au mai minţit (înşelat, furat, curvărit, tâlhărit, jignit, ...) şi alţii (şi perfidia maximă e atunci când se dau nume concrete şi se invocă situaţii şi circumstanţe asemănătoare!!!). 
Am plagiat! Ei, şi? Au mai plagiat şi alţii: vezi pe ..., uite şi la ..., şi la ... ! Aşa că ... ce te iei tocmai de mine? Ce... sunt eu mai prost decât ei? 
Mi-am ascuns adevăratele venituri ca să nu plătesc taxe şi impozite la adevărata lor valoare! Ei, şi? Ce sunt eu singurul (singura) care am făcut evaziune în ţara asta? Ia vezi-l şi pe ..., uite şi la ..., şi la ...! Aşa că ... ce te iei tocmai de mine? Ce... sunt eu mai prost (mai proastă) decât ei? 
Am făcut promisiuni fără acoperire în campania electorală, ştiind bine că n-am să mă ţin de cuvânt! Am minţit şi-am înşelat cu bună ştiinţă electoratul plătitor de taxe şi impozite, din care şi eu sunt plătit! Da, şi?... Că doară n-oi fi eu singurul (singura) din ţara asta, care-a minţit în campanie, doar ca să câştig alegerile!... Dar pe ... nu-l vezi? Dar pe ... n-o auzi? Ce... e o noutate cumva? Eşti cumva căzut din lună, de nu ştii că de când e lumea şi pământul şi de când e politica - politică iar politicienii - politicieni, se minte înainte de alegeri şi se fură după !... Şi cu toate astea, tocmai de mine ţi-ai găsit să te iei? Ce... sunt eu mai prost (mai proastă) decât toţi ceilalţi? Tocmai de la mine v-aţi găsit să începeţi cu cinstea şi corectitudinea, cu etica şi cu morala? Hai-da-de!...
Şi exemplele pot continua la nesfârşit ...
     Să fie bine înţeles: nu suntem perfecţi şi în consecinţă - “A greşi este omeneşte!” - (Errare humanum est”), după cum bine zicea Seneca  , în timp ce Titus Livius afirma: “Venia dignus error is humanus” – “Orice greşeală a omului merită a fi iertată” !
 A greşi ... da! A intenţiona, nu!
     Pentru că să nu uităm că aforismul lui Seneca se continuă cu: “perseverare diabolicum “, adică: “A persevera este diabolic” !
     Perseverenţa în greşeală poate fi inconştientă şi atunci în popor se zice că “ţi-a luat dracul minţile”; sau conştientă, şi în acest caz dracul nu ţi-a luat doar minţile ci te-a luat cu totul în slujba lui: “eşti al dracului” sau “eşti dat (vândut) dracului”!...
     Oricine poate greşi! Oricui i se poate întâmpla! Dar odată dezvăluită greşeala şi adusă la cunoştinţa făptuitorului, dacă acesta este un om normal şi de bun simţ trebuie să şi-o asume, să o conştientizeze, să o înţeleagă în substanţa şi conţinutul ei, să-i descopere consecinţele şi să facă toate eforturile de a le remedia, să caute toate eventualele persoane care au avut de suferit de pe urma greşelii sale pentru a le cere scuze şi a le aduce toate reparaţiile materiale şi morale cuvenite.
     În acelaşi timp trebuie să-şi facă un proces de conştiinţă în urma căruia e imperios necesar să tragă toate concluziile ce decurg din analiza acestei experienţe de viaţă, să le transforme în învăţături şi să aibă grijă ca pe viitor aceste lucruri să nu se mai repete.  
     A te justifica pentru greşelile tale, invocând greşelile altora este curată lipsă de bun simţ: cu ce scade gravitatea greşelilor tale, prin faptul că mai sunt şi alţii care fac aceeaşi greşeală?
În fapt, în aceste cazuri e mai adevărată decât în oricare altele, zicala conform căreia: “Qui s'excuses'accuse” -  “Cine se scuză, se acuză!”:
-      faptul că vii cu această justificare înseamnă că ai avut-o pregătită de dinainte;
-      asta înseamnă că erai pe deplin conştient, încă de dinainte, că faci un lucru rău;
-      erai pe deplin conştient şi totuşi ai mers înainte;
-      acest fapt exclude eroarea, exclude greşeala, exclude inocenţa - toate acestea putând fi invocate doar în cazul necunoaşterii consecinţelor, de neconştientizare a faptului că eşti pe cale de a comite ceva rău;
-      asta dovedeşte existenţa unei intenţii clare de a face, ceea ce ai făcut, în ciuda conştientizării tuturor consecinţelor negative;
-      şi asta denotă o mare doză de cinism: a face un lucru (a comite o acţiune) care îţi aduce ţie un avantaj, pe deplin conştient că provoci un rău (de care nu-ţi pasă) cuiva (de care nu-ţi pasă)...
     În loc să iei act de greşeala ta, să o conştientizezi, să-i înţelegi substanţa, să o compari cu normalul de bun simţ şi să faci toate eforturile de a o remedia şi de a nu o mai repeta, tu invoci cu maxim de tupeu şi nesimţire, un fel de “drept al tău” de a încălca la rândul tău normele bunei convieţuiri, în baza încălcărilor făcute de alţii înaintea ta, încălcări pe care le foloseşti cu cinism, drept “izvoare de drept”(!!!) - c-aşa-ţi convine ţie (şi numai ţie!)...
     A invoca faptul că şi alţii greşesc, sună într-un fel asemenea replicii mârlănoase de mahala - “ba pe-a mă-tii !...” - şi nu te scuteşte nicidecum de a fi considerat în toată puterea cuvântului - un nesimţit !

Note Blog "Nostalgie despre bunul simt": * Puteți prelua și transmite textul de față cu rugămintea de a preciza sursa și autorul - aşa după cum (întotdeauna) o fac şi eu. Vă mulțumesc pentru interes și înțelegere! Cu stimă - Remus Constantin Raclău * Dacă vreți să fiți informat în timp util atunci când apar postări noi pe acest blog, completați adresa dvs de e-mail în dreapta sus, în ferestruica ”Urmărește prin e-mail” și apoi dați click pe ”Submit”. Nimeni nu va vedea adresa dvs, ea fiind utilă doar robotului de pe Blogger, care va trimite automat o înștiințare pe adresa dvs de e-mail ori de câte ori apar postări noi. - Dacă credeți că merită, recomandați această lectură și prietenilor dumneavoastră, după binecunoscutul model: "CITEŞTE şi DĂ-L MAI DEPARTE"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu